
Igen,
Gauguin déltengeri képein a jellegzetes motívum a szép fiatal lányok
aktja. Ezek az aktok nem az "európai" nőideál szerintiek. A Déltengeren
nem volt olyan jellegzetesen eltérő a női és a férfi test, mert mindkét
nem azonos módon élt a természetben. Az ősi életformán és
életfelfogáson már akkor is sokat ferdítettek a hittérítők és a
hivatalnokok. Képein az ősi életformát álmodta újra.
Minden ősi társadalomban az egész világ megújhodása, az újjáteremtés, a
természet adományainak megújulása, a jólét, az ember megmaradása az
Anyatermészet Istennőjétől függött. Az ő kegyeit is áldozatokkal kellett
meg-megújítani. Ezekben az ősi társadalmakban, úgy a Folyammentiekben
(Egyiptom a Nílus völgyében, Mezopotámia Tigris és az Eufratesz
közelében), mint az inkáknál, az volt a természetes, hogy a
Termékenység istennője a fiatal nők személyében jelenik meg. Ezért a
fiatal nők szűzességét ajánlották fel templomaikban. A lányok szent
táncokat táncoltak hastájéki erotikus mozduklatokkal (hula). Így
alakulhatott ki a "templomi prostitúció". Szeretkezés közben a lányok
"vendégeiket" "isteni állapotba" emelték. A papnők ősi sumer kifejezése
a "szent szajha".
Hammurapi Krisztus előtt úgy 1200 évvel törvénybe foglalta, hogy Istár
istennő templomába minden lánynak el kell mennie és ott férfiakkal kell
szeretkezniök, és a pénzt a templom javára át kell adni. A korinthoszi
Aphrodite szentélyben több száz hieroduleja (szent rabszolganő)
bocsájtotta áruba a testét.
Lukainos: Hetérák (barátnők) párbeszédei c. írásában így tanítják a
lányokat:
"...csak arra nézzen, aki fizet neki. Ezért aztán szeretik is. És ha
eljön
a szeretkezés ideje, nem viselkedik sem szégyentelenül, sem közönyösen,
hanem szigorúan azt tartja szem előtt, hogy a férfit lekötelezze és JÓ
SZERTŐVÉ TEGYE. Így aztán tetszik mindenkinek."
Figyelemre méltó, hogy mind a Bibliában, mind babiloni iratokban A
Tudás Fájáról szakítás értelmi "felemelkedést eredményez" "szerelmi
helyzetben". A Gilgames eposzban a Faun-szerű legelő állatok között élő
"vadember" Enkidu, Uruk nagyhatalmú királyának pátfogoltja,
szeretkezéssel kap "értelmet":
"Így voltak együtt hat nap és hét éjszaka.
Szerette a Nőt Enkidu, élvezte szerelmét
Betelve szívében, felemelte fejét,
Gazelláit keresve szétnézett a mezőn,
Kik meglátván őt, messze futottak."
A Déltenger népei az értelmi és a nemi ébredést (melyek pedig talán nem
kapcsolódóak) azonosnak tartották, mert e népeknél mindkettő már igen
korán jelentkezik. A nagyon korán érő lányok "értéke" annál nagyobb
volt, minél több férfivel töltöttek el a "házasság" előtt egy-egy
szerelmetes éjszakát. A vezető társadalmi réteg, az Arerok Tudós
Társaság volt. Megvolt az oka, hogy miért voltak ilyenek a
hagyományaik.
Polinéziában a hittérítők a 1900-as évek végére (mintegy száz év alatt)
kiirtották az ősi hagyományokat. De valamit Gauguin még talált az
őslalók nyitottságából. Polinéziában az emberek szeretkeztek, ezért
szerettek. A "valláserkölcsös" Európában a reneszánsz után szerettek,
ezért szeretkeztek.
E kép az egyiptomi falfestményeket idézi, amint a szépen felöltözött
lányok szerelmeseiket várják az Est Csendjében.
![]() |
![]() |