
A Tii-szobrok a maraék (templomok) szélén álltak, és Szent Terület
határát jelezték. Az európaiak beözönlése és az egyistenhit lerombolta
ennek az egykor virágzó kultúrának a maradványait. A szigetlakók a
velük való érintkezés következtében már elvesztették egykor oly fejlett
természetes érzéküket, amely azt diktálta nekik, hogy az ember
alkotásainak összhangban kell lenniök az állati és a növényi élettel. A
maorik ma, miután kijárták az iskoláinkat, valóban vademberek:
önmagukban szépek, akár a műtárgyak, de szellemileg is, testileg is
terméketlenek...
A képet első Tahiti tartózkodása után festette Párizsban. Ennek témáját
is a maori mitológiából meríti. A kép középpontjában Taaro, a harmadik
tahiti istenség, a Nap istene és a Föld teremtője. A két fehérruhás
lány áldozati ajándékot visz hosszú tálcán, az egyiptomi
falfestményekre emlékeztetően. A piros ruhás lányok áldozati táncot
mutatnak be a zátonyon megtörő hullámok morajára és furulya kiséretre.
A kép a Teremtést szimbolizálja. A középső nőalak a vízből kilépve a
még meghatározatlan, jövendő formák kialakulását, a két fekvő majdnem
gyermek lány az Ember születését, míg a Férfi karjában ébredező Lány az
ő segítségével születő Nőt szimbolizálja.
A kép előterében a dekoratív színfoltok a két tahiti "pasztorál"
képekről ismertek, a teremtés forrongásának absztrakciói.
![]() |
![]() |